Üst Düzey Düşünme Becerilerinin Ölçülmesi

 

 TÜBİTAK-BİDEB

2237 Bilimsel Eğitim Etkinliklerini Destekleme Programı

 

Üst Düzey Düşünme Becerilerinin Ölçülmesi

Proje Yürütücüsü: Doç. Dr. Ayfer Sayın

13-18 Kasım 2023

Çevrim içi

Etkinliğin Amacı: Üst düzey düşünme becerilerinin nasıl kazandıklarını ve geliştirdiklerini anlamak için öğrencilerin başarılarının ölçülmesi gerekmektedir. PISA, PIRLS ve TIMSS gibi uluslararası geniş ölçekli sınavlarda öğrencilerin üst düzey düşünme becerilerinin ölçülmesine yönelik sorular bulunmaktadır. MEB 2023 Eğitim Vizyon Belgesi’ndeki (2018a) ifadelerden hareketle MEB Ölçme, Değerlendirme ve Sınav Hizmetleri Genel Müdürlüğü, 2018 yılından itibaren geçiş sınavlarında “beceri temelli soruları” kullanmaya başladığını belirtmiştir. Bu bağlamda kademeler arası geçiş için kullandığı önemli sınavlardan biri olan LGS’nin de soru tipleri ve ölçülen özellikler açısından üst düzey düşünme becerilerine yöneldiği görülmektedir. Bu kapsamda gerek ulusal gerekse uluslararası sınavlarla birlikte ilk ve orta eğitim düzeylerinde üst düzey düşünme becerilerinin ölçülmesine yönelik çalışmaların olduğu ancak yükseköğretim düzeyinde bu çalışmaların daha kısıtlı olduğu görülmektedir. Bu etkinliğin amacı, lisansüstü öğrencilerinin üst düzey düşünme becerilerinin ölçülmesine yönelik olarak bilgi ve becerilerinin geliştirilmesidir. Bu kapsamda hem kuramsal hem de uygulamalı olacak şekilde bir etkinlik programı planlanmaktadır.

 

Etkinliğin Kapsamı: Etkinlik kapsamında öncelikle üst düzey düşünme becerilerinin neler olduğu ve özelliklerinin detaylı bir şekilde örneklerle incelenecek ve test geliştirme adımları örneklerle gösterilecektir. Uluslararası izleme sınavlarında üst düzey becerilerinin nasıl ölçüldüğüne yönelik örneklerin ardından soru yazma ilkeleri ve bağlam geliştirme teorik ve uygulama çalışmaları yapılacaktır. Üst düzey düşünme becerilerinin çoktan seçmeli, açık uçlu, performans görevi ve portfolyaya dayalı ölçümleri ile öğrencilerin durum belirleme süreçlerine katılımlarına ilişkin bilgi ve beceriler teorik ve uygulamalı olarak aktarılacaktır. Projede puanlama anahtarı hazırlama, yenilikçi madde kullanımı ve üst düzey becerilerin ölçülmesinde otomatik madde üretiminden ve çevrim içi platformlardan nasıl yararlanılacağına ilişkin uygulamalar yapılacaktır. Üst düzey düşünme becerilerinden elde edilen sonuçların madde ve test bazında nasıl yorumlanacağına ilişkin uygulamalar yapıldıktan sonra proje kapsamında katılımcıların projeleri değerlendirilecektir.

 

Katılımcılar: Etkinlik eğitim alanında lisansüstü eğitime devam eden öğrencileri ile çevrim içi ortamda yürütülecektir.

 

background image